اخبار و مقالات

​سویای وارداتی از آرژانتین و برزیل مشکوک به تراریخته است
تاریخ انتشار : 1395/5/17 ساعت 09:52:03
سویای وارداتی از آرژانتین و برزیل مشکوک به تراریخته است


















سویای وارداتی از آرژانتین و برزیل مشکوک به تراریخته است
تاریخ: 1394/12/21
شماره: 4241
بازدید: 127
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:سویای وارداتی از آرژانتین و برزیل مشکوک به تراریخته است بنابراین هدف وزارت کشاورزی افزایش مصرف دانه‌های روغنی به سمت محصولات سالم‌تر و بازدهی روغن بیشتر است.
 
محمد جعفری مدیر آمار و برنامه‌ریزی انجمن روغن‌کشی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 به 8 کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قرار است تعرفه‌ها در سال 95 اصلاح شود ولی هنوز خبری در این رابطه توسط دولت منتشر نشده است، افزود: امسال تعرفه واردات کنجاله و روغن خام 7 درصد، دانه‌های روغنی 4 درصد و روغن پالم 10 درصد است.

مدیر آمار و برنامه‌ریزی انجمن روغن‌کشی با تأکید بر اینکه باید میزان تعرفه بر اساس حمایت از تولید داخل باشد، بیان داشت: در سایر کشورها اخذ تعرفه واردات بر اساس حمایت از تولید‌کننده و کشاورز است.

* سویای وارداتی از آرژانتین و برزیل مشکوک به تراریخته است

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در وضع تعرفه نگرانی ما نباید فقط از ناحیه مرغدار‌ها و روغن‌کشی‌ها باشد، بلکه باید سلامتی مردم را هم در نظر بگیریم.

وی بیان داشت: بنابراین باید در نظر گرفت که چه تعرفه ای برای واردات دانه سویا در نظر گرفت تا مردم به سمت مصرف دانه‌های روغنی مثل آفتابگردان و کلزا بروند.

توکلی تصریح کرد: بخشی از مقطعی عمل کردن دولت برای وضع تعرفه‌ها تنظیم بازار داخلی است چرا که قیمت محصولات در بازار بین‌المللی متغییر است.

وی تصریح کرد: ظاهرا وزارت جهاد کشاورزی با تعیین تعرفه واردات دانه‌های روغنی، کنجاله و روغن خام قصد دارد تا مصرف را به سمت دانه‌های روغنی کلزا و آفتابگردان افزایش دهد چرا که از این دانه‌ها حدود 45 درصد روغن خام بدست می‌آید در حالی که از دانه روغنی سویا فقط 14 درصد روغن بدست می‌آید.

توکلی گفت: علاوه بر این دانه روغنی سویا که معمولا از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود مشکوک به تراریخته است بنابراین باید هدف وزارت کشاورزی افزایش مصرف دانه‌های روغنی به سمت محصولات سالم‌تر و و بازدهی روغن بیشتر است.

 
منبع خبر: خبرگزاری فارس